بسته
(0) کالا
هیچ محصولی در سبد خرید شما وجود ندارد.
دسته بندی های محصولات
    فیلترها
    تنظیمات
    جستجو

    شستن کیسه خواب

    شستن کیسه خواب

    نکاتی پیرامون شستن کیسه خواب

    کیسه خواب ها هوا را به دام می اندازند و از گردش و هدر رفت آن جلوگیری می کنند. این هوا در اطراف بدن شما توسط گرمای ایجاد شده از متابولیسم بدن شما گرم می شود. کیسه خواب ها بین این هوا و زمین سردتر یا هوای بیرون سدی ایجاد می کنند. همین فضاهای کوچک تر، سریع تر گرم می شوند و گرما را با کارایی بیشتری حفظ می کنند. در این مقاله قصد داریم نکاتی پیرامون نحوه شستن کیسه خواب مطرح کنیم، چرا که باید از این محصول مهم و با ارزش به خوبی محافظت کنید تا در سفرهای زیادی بتواند همراه شما باشد.

    نکات تمیز کردن عمومی:

    اگر کیسه خواب شما تیره شده است، وقت آن رسیده که خوب آن را بشویید. تجمع چربی ها و آلودگی های بدن به مرور زمان به کیسه خواب شما آسیب وارد می کند.
    می توانید کیسه خواب خود را با دست در وان بشویید، یا با استفاده از ماشین لباسشویی آن را تمیز کنید.
    اگر در هنگام استفاده از آن مراقبت کنید، کیسه خواب شما بیشتر دوام می آورد و تمیز می ماند.
    تمیز کننده کیسه خواب خود را، در سفر به همراه خود داشته باشید. با بهره مندی از روکش کیسه خواب می توانید همیشه آن را تمیز نگاه دارید.
    با لباس تمیز بخوابید و از زیرانداز مناسبی استفاده کنید.مراقب باشید کیسه خواب را به صورت مرطوب نبندید.

    هر چند وقت یکبار باید کیسه خواب خود را بشویم؟

    بعد از هر سفر نیازی به شستن کیسه خواب نیست اما بهتر است در سال حداقل یک بار آن را بشویید. اگر مرتباً از آن استفاده می کنید، ممکن است بخواهید آن را بیشتر از یک بار در سال بشویید. زمان مناسب برای شستن کیسه خواب شما قبل از نگهداری آن در پایان فصل یا زمانی است که در بازه زمانی طولانی از آن استفاده نکرده اید. در صورتی که کیسه خواب، بدون شست و شوی خوب در انباری نگهداری شود، چربی های بدن روی پارچه ها و الیاف باقی می مانند، که همین امر موجب آسیب جدی به کیسه خواب شما می شود.

    نکات شستن کیسه خواب با الیاف مصنوعی

    در مجموع انواع کیسه خواب را می توان به دو روش دستی و ماشینی شست و شو داد. در ادامه این مطلب به نکاتی درباره شست و شوی کیسه خواب با الیاف مصنوعی می پردازیم:

    1. با دستورالعمل های شستن کیسه خواب که به صورت برچسب بر روی آن قرار می گیرند، پیروی کنید و پیش بروید.
    2. حدالامکان به خشک شویی دهید تا با لباسشویی گنجایش بالا شسته شود و به طور کامل شست و شو انجام شود. در صورتی که به خشکشویی دسترسی ندارید با ماشین لباسشویی خانگی با ظرفیت بالا این کار را انجام دهید. فقط دور آرام لباسشویی را انتخاب کنید تا کمتر به الیاف آسیب رسد.
    3. از یک محلول شست و شو مخصوص الیاف مصنوعی استفاده کنید تا کمتر به بافت آن آسیب رسد.
    4. کیسه خواب را کاملا از حالت فشرده خارج نمایید و بعد آن را شست و شو دهید.
    5. حتما با آب گرم و با دور کم شست و شو را انجام دهید.
      6. حداقل دو بار آبکشی کنید تا مواد پاک کننده کاملاً شسته شود و تا حد ممکن رطوبت را از کیسه خارج کنید.
    1. هنگام برداشتن کیسه خواب از لباسشویی، آن را به طور کامل بلند کنید تا به درز های آن آسیبی وارد نشود.
      8. آب اضافی آن را بگیرید و به مرحله خشک کردن بروید. 

    نکات شستن کیسه خواب با الیاف طبیعی (کیسه خواب پر)

    شست و شوی انواع کیسه خواب همان طور که اشاره شد به دو صورت دستی و ماشینی انجام می شود. برای شست و شوی کیسه خواب پر به روش ماشینی رعایت نکات زیر الزامی است:
    1. دستورالعمل های شستن کیسه خواب را که به صورت برچسب بر روی کیسه قرار می گیرند، پیش ببرید و از آنها پیروی کنید.
    2. حتما از ماشین لباسشویی که درب آن ها از جلو باز می شود برای این کار استفاده کنید تا آسیبی به کیسه خواب نرسد.
    3. به هیچ وجه از مواد شوینده لباسشویی استفاده نکنید، چون ممکن است منجر به جمع شدن یا آبرفت کیسه خواب شود. مواد شوینده مخصوص کیسه خواب پر را تهیه کنید زیرا برای شستن کیسه خواب پر و لباس های از این جنس نیز می توانید استفاده کنید. این مواد هیچگونه سفید کننده، رنگ یا فسفاتی ندارد و در نتیجه نه تنها آسیبی به کیسه خواب و لباس شما نمی رساند، بلکه طول عمر مفید آنها را افزایش می دهد. این مواد هیچگونه سفید کننده، رنگ یا فسفاتی ندارد و درنتیجه نه تنها آسیبی به لباس شما نمی رساند، بلکه طول عمر مفید آن را افزایش می دهد.

    4. قبل از انداختن کیسه خواب به لباس شویی زیپ های کیسه خواب را باز کنید تا باعث خرابی آن نشود.
    5. اگر کیسه خواب از پارچه ضد آب درست شده است بهتر است آن را پشت و رو کنید.
    6. حداقل دو بار مرحله آبکشی را انجام دهید تا مواد پاک کننده کاملاً شسته شود. در غیر این صورت با شستن دور اول حتما از کامل آبکشی شدن کیسه خواب از مواد شوینده مطمئن شوید.
    7. هنگام جا به جایی کیسه خواب، کل آن را بلند کنید (نه فقط یک سر آن). این امر به شما کمک می کند تا درزها پاره نشود و به آرامی آب اضافی از آن خارج شود.
    8. برای شست و شوی کیسه خواب پر در ماشین لباس شویی بهتر است همراه کیسه خواب از چند توپ تنیس یا جایگزین آن از دمپایی پلاستیکی کوچک استفاده کنید، تا شست و شو بهتر انجام شود و الیاف متراکم نشود.

    نحوه و نکات خشک کردن کیسه خواب

    بعد از مرحله شستن کیسه خواب، مرحله خشک کردن آن می رسد، بعد از شست و شوی ماشینی اگر خشک کن دارید بهتر است آن را در درجه حرارت پایین تنظیم کنید و کیسه خواب خود را در آن قرار دهید. بعد از خشک کن حتما چند ساعتی وقت دهید تا کیسه خواب در دمای معمولی هوا بخورد و رطوبت باقی مانده آن خشک شود. برای اطمینان از خشک شدن پرهای داخل کیسه خواب، حتما آن را به آرامی تکان دهید تا از تجمع پرها در کیسه خواب جلوگیری شود، به این ترتیب روند خشک شدن سریع تر انجام می شود. برای اطمینان از خشک شدن رطوبت احتمالی، پر ها را لمس کنید. 

    در ادامه به چند نکته برای خشک کردن کیسه خواب می پردازیم:

    در صورت امکان از خشک کن هایی در اندازه تجاری استفاده کنید. خشک کن های تجاری ظرفیت بالاتری دارند که این امکان را می دهد که کیسه خواب های بزرگ به راحتی خشک شوند. درصورتی که به این خشک کن ها دسترسی ندارید، از خشک کن های خانگی استفاده کنید.
    نکته مهم: خشک کن را روی درجه حرارت کم قرار دهید. گرمای زیاد می تواند پارچه های نایلونی ظریف را جمع کند و حتی باعث ذوب شدن لایه بیرونی کیسه خواب می شود . بهتر است به مدت طولانی تری روی حرارت کم خشک شود تا اینکه آن را با حرارت زیاد خراب کنید تا روند خشک شدن تسریع شود.
    برای عملکرد بهتر در مرحله خشک کن هم می توانید، دو تا سه توپ تنیس به خشک کن اضافه کنید تا به حرکت آسان تر کیسه خواب، درون خشک کن کمک کند. این توپ ها به تجزیه توده های آلودگی به جا مانده بر روی پارچه کیسه خواب کمک می کند و همچنین روند خشک شدن را تسریع می بخشند.
    روش های دیگر خشک کردن: اگرچه مدت زمان بیشتری طول می کشد، اما می توانید کیسه خواب خود را روی زمین تمیز و در محلی با رطوبت کم و بدون تابش مستقیم آفتاب خشک کنید، یا می توانید آن را آویزان کنید تا خشک شود. مراقب باشید وزن کیسه را کاملا تقسیم کنید تا فشار زیادی به پارچه نایلون وارد نشود.برای اطمینان از اینکه کیسه قبل از قرار دادن در محفظه نگهداری آن، کاملا خشک شده باشد، آن را پهن کنید یا یک شب تا صبح آن را آویزان کنید.

    نحوه شستن کیسه خواب پر به روش دستی

    1. ابتدا وان خود را با آب خنک یا ولرم پر کنید.
    2. محلول تمیز کننده مناسب کیسه خوابتان را اضافه کنید یا از صابون لباس استفاده کنید. حتما از استفاده بیش از حد صابون خودداری کنید، زیرا آبکشی آن سخت خواهد بود.
    3. کیسه را در آب بگذارید و به آرامی کل آن را بشویید. مناطقی که به شدت آلوده شده اند را مالش دهید. اجازه دهید تا یک ساعت خیس بخورد.
    4. وان را تخلیه کرده و آب باقی مانده در کیسه خواب را فشار دهید.
    5. دوباره وان را با آب خنک یا ولرم پر کنید تا مرحله آبکشی کیسه خواب انجام شود. بگذارید کیسه به مدت 15 دقیقه در آب بماند تا آبکشی شود.
    آب باقی مانده را فشار دهید. مراحل شست و شو را تکرار کنید تا تمام صابون شسته شود. به آرامی تا آنجا که می توانید آب را خارج کنید. سپس دستان خود را در زیر کیسه قرار دهید و آن را توپی در بغل خود جمع کنید تا بتوانید به یک خشک کن منتقل کنید. (این امر به شما کمک می کند تا درز ها پاره نشود.)

    اگر ترجیح می دهید از خشک کن برای خشک شدن کیسه خواب خود استفاده نکنید، آن را صاف و روی یک سطح تمیز در محلی با رطوبت کم و بدون تابش مستقیم آفتاب قرار دهید.حتما قسمت هایی که تجمع پر وجود دارد را باز کنید تا خشک شدن تسریع پیدا کند.

    لگه گیری کیسه خواب و کاور آن

    از آنجا که پوشش داخلی و پایین کیسه خواب شما بیشتر کثیف می شود، شما باید قبل از شستن کل کیسه، آن نقاط را تمیز کنید. روند تمیز کردن لکه ها ساده است :
    مقدار کمی از همان پاک کننده ای که برای شستن کیسه خواب استفاده می کنید را روی محلی که لکه دارد، بمالید. حتما از مسواک یا برس هایی با موهای نرم استفاده کنید تا پوسته خارجی را به آرامی تمیز کنید. پس از این مرحله، با استفاده از اسفنج مرطوب با ملایمت بشویید.
    نکته: سعی کنید پوسته خارجی یا پارچه آستر را از عایق دور نگه دارید تا بتوانید آن را بدون مرطوب شدن قسمت داخلی کیسه خواب بشویید. اگر مرطوب شد، قبل از جمع آوری کیسه خواب و کاور آن، به آن زمان کافی بدهید تا خشک شوند.
    از این نکات ساده نگذرید! همانطور که پیشتر اشاره شد شاید سالی یک بار لازم باشد این مراحل را طی کنید. پس با صبر و حوصله جلو بروید و از کیسه خواب خود محافظت کنید تا ببینید عمر مفید آن چقدر می تواند باشد.

    نظر خود را وارد نمایید.